Какво представляват инфлацията, стагфлацията и дефлацията?
Всеки ден четем за инфлацията и нейните ефекти върху икономическото развитие и потребителите като нас самите. Но, просто казано, какво е инфлация и какво означават термините стагфлация и дефлация? Днес ще научим повече по този въпрос.
„Инфлация“ е един от онези термини, на които се натъквате почти навсякъде, но никога не е съвсем ясно какво означава и как влияе. Тук ще се опитаме да направим най-простото и разбираемо обяснение за този термин, както и за термините „стагфлация“ и „дефлация“.
Просто обяснение на инфлацията
Терминът „инфлация“ звучи сложно, но всъщност всички ние изпитваме ефекта от инфлацията в ежедневието си. Да приемем, че ходите до супермаркета всяка седмица, за да пазарувате хранителни стоки и разполагате с бюджет от 70 EUR за пазаруване. Повече или по-малко винаги слагате едни и същи неща в пазарската си количка: мляко, месо, хляб са три от тях, наред с други артикули.
При напускането откривате за ваше безпокойство, че няма да можете да се справите с вашите 70 евро за тазседмичната доставка на хранителни стоки - трябва да платите повече. Защо? Инфлацията удари и това означава, че трябва да харчите повече, за да купите същото количество стоки. От техническа гледна точка: инфлацията означава намаляване на покупателната способност на вашите пари.
С две думи: явлението инфлация променя съотношението между пари и стоки или услуги. Инфлацията показва, че общото ниво на цените се повишава. Имате нужда от повече пари, за да получите същото количество стока или услуга, или получавате намалено количество стока или услуга за същата сума пари, която е трябвало да похарчите преди.
Икономистите използват предварително дефинирани пазарски кошници, подобни на индекс, за да измерват текущата инфлация в икономиката. Инфлацията се изразява като процент от увеличението на нивото на цените, например определена кошница от хранителни продукти, за определен период от време (например една година). Европейската централна банка счита целта за инфлация от 2% в средносрочен план за подходяща за осигуряване на ценова стабилност. Но през последната година и половина изпитваме годишна инфлация над нормалната.
Пример за инфлация?
Нека да видим вашето мляко. Защо изведнъж стана по-скъпо? Може да има няколко причини за това. Един от тях се основава на „теорията за инфлацията на търсенето“, например - увеличение на цените, което възниква, ако много голям брой други потребители също внезапно открият, че обичат да пият мляко. Тогава търсенето на мляко нараства по-бързо, отколкото производителите могат да произведат, за да отговорят на търсенето. Така че в този случай цената на мляко също се покачва.
Като алтернатива, разходите за производство на мляко може да са се увеличили за производителите и така компанията е принудена да повиши цената, за да реализира печалба от продажбата на своя продукт. Някои от тези разходи за компаниите могат да включват държавни данъци, трудови възнаграждения или увеличения на разходите за отглеждане на добитъка. Следователно в този случай говорим за „инфлация на натиска върху разходите“.
Може ли инфлацията да има и положителен ефект?
Според икономическата теория инфлация възниква, когато предлагането на пари в една икономика е по-голямо от търсенето на пари. Как става това? Когато Централната банка на дадена страна определя ниски лихвени проценти, обикновените търговски банки се възползват от предлагането на изгодни заеми. След това тези заеми се вземат от компаниите, за да направят инвестиции.
Например, фирма тегли заем при изгодни условия за изграждане на ново производствено хале и възлага проекта на строителна фирма. На свой ред строителната фирма купува дървесина от дъскорезница, която след това поръчва ново оборудване от друга фирма и т.н. С други думи, търсенето на стоки се повишава, както и икономическият растеж.
Ако една икономика има излишък от труд или ресурси, които са неизползвани, на теория инфлацията допринася за увеличаване на производството поради нарастващо търсене. С други думи, инфлацията се счита за положителна, ако спомага за стимулиране на потребителското търсене, потреблението и в крайна сметка икономическия растеж.
Защо инфлацията „изяжда“ спестяванията ми?
Вероятно сте чели отново и отново, че инфлацията „изяжда“ вашите спестявания във спестовната сметка и че следователно вече не си струва да спестявате парите си. Това не е съвсем точно. Причината зад подобни твърдения е, че по време на ниски лихвени проценти ще получавате само много ниска лихва (ако изобщо има такава) и следователно сложна лихва върху вашите спестявания, така че определено се препоръчва да направите някои изследвания относно основното инвестиране и финанси, за да научите как да генерирате печалби от инвестиции.
Какво представляват дефлацията и стагфлацията?
Когато темпът на инфлация падне под 0%, настъпва дефлация. Това означава, че има повече стоки и услуги на пазара, отколкото има потребители, и че предлагането също надвишава търсенето. Това високо предлагане може да е резултат от свръхпроизводство, твърде голяма конкуренция или спад в паричното предлагане. Слабото търсене води до спад на цените, което може да предизвика отрицателно икономическо развитие. С намаляващото търсене на стоки и услуги компаниите може да се наложи да съкращават служители, което от своя страна намалява тяхната покупателна способност и т.н.
Също така, моля, уверете се, че не бъркате термина „дефлация“ с „дезинфлация“, което означава спад в нарастващите нива на цените, или термина „рефлация“, който се отнася до стимулиране на икономика чрез увеличаване на паричното предлагане или намаляване на данъците. Икономистите помагат да се гарантира, че инфлацията и дефлацията остават в здравословно равновесие.
И накрая, нека поговорим за „стагфлация“, термин, съчетаващ думите „инфлация“ и „стагнация“. Икономика в стагфлация има висок процент на инфлация и се характеризира с бавен икономически растеж и постоянно висока безработица, като периода след петролната криза през 70-те години на миналия век.
Как мога да започна да инвестирам?
С Altcoins.bg можете да инвестирате в над 30 криптовалути. Платформата ни е удобна за всеки наш потребител независимо дали фирма или индивидуален клиент.